מבחן שטח של משאית 560R-XT החדשה של סקניה

נוחה יותר, חסכונית יותר בדלק, ומשמעותית קלה יותר לנהיגה מבעבר. מערכת ההנעה החדשה של סקניה הקלה על שגרת חייהן של חברת ההובלה Fermgruppen AB ושל הנהגת פרידה לאוטין בהובלת העצים היומיומית ביערות של צפון שוודיה.

עץ אחר עץ אחר עץ. זהו הנוף היחידי שתראו במשך קילומטרים רבים כאשר תסעו באזורים הכפריים של מחוזות Västernorrland ו-Gävleborg בצפון שוודיה. איזור זה הוא מוקד מרכזי של תעשיית העץ בשוודיה,  היצואנית השלישית בגודלה בעולם של נייר, עיסת עץ ונסורת.

חברת ההובלה Fermgruppen AB שבסיסה בעיר סונדסוואל בשוודיה, היא אחת מחברות ההובלה הרבות היוצרות יחד את שרשרת האספקה ​​של מוצרי העץ במדינה. שרשרת אספקה זו הניבה בשנת 2018 כ-145 מיליארד קרונות שוודיות בייצוא. 

מדי יום, המשאיות של Fermgruppen נוסעות עמוק לתוך היערות המקיפים את סונדסוואל ואוספות שישים טון בולי עץ. הן עושות זאת באמצעות מכונות תפיסת העצים הזריזות שלהן במקומות בהם עברו מוקדם יותר כורתי העצים. העצים נאספים ומועברים למחסנים של קבוצת SCA, בעלת היער הפרטי הגדול באירופה.

ריצ'רד פרם הוא הבעלים של חברת Fermgruppen, אשר אותה הקים ב-2004 כשקנה את תשע משאיות סקניה שהיו שייכות לאביו לארס, ויצא לדרך משלו.

"לפי הוריי, מאז שהייתי קטן מאוד, תמיד אמרתי להם שאני רוצה שתהיה לי משאית משלי. ועכשיו, יש לי 26, כולן משאיות של סקניה", הוא אומר בחיוך.

פרידה משתפת: "הדבר הכי חשוב הוא שהמשאית הזו תצליח להוביל אותי ביער. היתרונות המשמעותיים שלה הם השקט בתא הנהג, והיציבות שלה בזמן הנסיעה. אני נוסעת בכבישים כל כך גרועים שבדרך כלל המשאית בה אני נוהגת מאוד רועשת ורועדת, מה שדורש ממני הרבה אנרגיה, אבל זה לא המקרה כאן".

פרידה התרשמה בנוסף מיעילות הדלק המוגברת ומהכוח הנוסף שמגיע ממערכת ההנעה ותיבת ההילוכים 

החדשות. "זה מאוד נדיר להשתמש ביותר מ-400 ליטר בשתי משמרות. זה כמעט אף פעם לא קורה עם המשאית הזו", היא אומרת.

היבט חשוב נוסף של המשאית הוא הבוגי טנדם הניתן להרמה ולניתוק, אשר עונה בדיוק על אחת מדרישותיה העיקריות של Fermgruppen. לא רק שהאופציה החדשה הזו חוסכת עד לשישה אחוזים בדלק, היא גם מקטינה את רדיוס הסיבוב של הרכב, דבר שימושי מאוד בדרכים הצרות של היער.

ההרמה של העצים לוקחת פחות מ-25 שניות, ואוספת עם מרווח של כמעט 70 מ"מ מהקרקע. ניתן לייחס את רוב החיסכון של המשאית בדלק להפחתה בחיכוך של ציר ההנעה המשני המנותק.  

"אנחנו צריכים להעמיס כל כך הרבה והיתרון הוא שבזכות הטנדם הטריילר נעשה קל יותר", אומרת פרידה.

"חיכינו לטנדם הניתן להרמה כבר כמה שנים, אז אנחנו שמחים לקבל אותו עכשיו", מוסיף ריצ'רד.

כניסה לחצר הטכנית

דילוג לתוכן