אריק פולקגרים, מנהל פרויקט המשאית הסולארית של סקניה, מסביר מדוע טכנולוגיה פורצת דרך זו היא חלק חשוב מעתיד התחבורה
ההשקעה הגדולה של סקניה בפיתוח פתרונות תחבורה חשמליים מספקת השראה לרעיונות טכנולוגיים חדשים. אחד מהפרויקטים האלה היא המשאית הסולארית, שמשתמשת בפאנלים סולאריים המתחברים לרכב היברדי כדי לסייע לו לנוע בדרכים ולחסוך בדלק.
זהו פרויקט עם חזון שאפתני, שנבנה באמצעות צוות קטן ויעיל שמטרתו לייצר פתרונות חדשים למערכת המודולארית של סקניה ולהמציא טכנולוגיות חדשות. אב הטיפוס הסופי יועבר לניסוי אצל לקוח ושותף של סקניה, Ernst Experss.
"כאשר התחלנו לחשוב על זה לפני שלוש שנים, נקודת המוצא שלנו הייתה סוללות ליתיום שמשמשות במשאיות חשמליות. במהלך הזמן שסקניה עובדת עם הטכנולוגיה, הסוללות הפכו לקלות, זולות ויעילות יותר" הסביר פולקגרים. "שאלנו את עצמנו, מה יקרה אם תאים סולאריים יתנהגו באופן דומה? אם היעילות של התאים תוכפל, העלות תחתך, האם הכדאיות תעלה? רצינו למצוא את ההיגיון לפתח את הטכנולוגיה".
מחקר שבוצע במהלך השנים 2019-20 הבהיר לצוותים שכדאי לחקור את הטכנולוגיה. ברגע שקיבלו מימון מסוכנות החדשנות של מדינת Vinnova בשבדיה, יצא לדרך הפרויקט הגדול עם אוניברסיטת אופסלה.
פועלים כמו סטרטאפ
"בהתחלה ידענו מעט מאוד מה אנחנו רוצים לעשות. המשימה נראתה פשוטה: להציב פאנלים סולאריים על משאית ולחבר אותם למערכת חשמלית". אבל זה רעיון קצת משוגע מכיוון שהוא דורש פיתוח של המון חומרה ותוכנה חדשה כדי להפוך אותו לבטוח ויעיל. התוסף הסולארי למשאית מתחבר לסוללות נוספות בנגרר, שיש להם אחסון של 200 KWh והן פועלות כספק אנריה למשאית".
"צריך לזכור שתאים סולאריים לא נועדו להסתובב ברחבי העיר. הם נועדו לשבת על גגות של בתים לאורך 20 או 30 שנים. יש הרבה אתגרי בטיחות לטפל בהם כאשר מציבים אותם על רכב".