מחקרים מראים כי נהגי משאיות משקיעים חלק משמעותי מזמנם בפעולות טעינה ופריקה של סחורות. על רקע זה, סקניה, בשיתוף מספר שותפים, בוחנת את האפשרות לשלב רובוטים בתהליך פריקת הסחורות בנקודת המסירה.
פרויקט זה הוא חלק מיוזמת המחקר HITS – מערכת תחבורה עירונית משולבת ובת-קיימא – שמטרתה לפתח פתרונות תחבורה יעילים לערים נקיות ובטוחות יותר. ביוזמה שותפים בעלי נכסים, רשויות מקומיות, חברות הנדסה ולוגיסטיקה ומכוני מחקר.
חברת Dyno Robotics השבדית מפתחת את הרובוט "קארי", אב-טיפוס שנועד להדגים כיצד ניתן לפרוק כלובי סחורות באופן אוטומטי ממשאיות במפרצי פריקה, ולאחר מכן להעבירם במסדרונות פנימיים ובמעליות עד ליעדם הסופי. הכלובים מצוידים בתגי RFID המאפשרים לרובוט לזהות את הכלוב והנמען המתאימים.
אתר ההדגמה שנבחר לפרויקט הוא קניון Westfield Mall of Scandinavia בשטוקהולם, אחד ממרכזי הקניות הגדולים במדינות הנורדיות, המכיל למעלה מ-200 חנויות ומסעדות. הרובוט "קארי" מגיע למפרץ הפריקה על גבי משאית חלוקה חשמלית של חברת Havi מתוצרת סקניה, יורד מארגז המטען אל הרציף, ובאמצעות תכנות מוקדם, מתחיל במסעו דרך מערכת המסדרונות עד לכניסת הסחורות של חנות הבגדים. הרובוט נע באופן אוטונומי במהירות של חצי מטר לשנייה, תוך תמרון מיומן במסדרונות הפנימיים ושימוש במעליות.
"חשוב לזכור שמדובר באב-טיפוס, וככל הנראה נזדקק ליותר מקום עבור מנגנון ההרמה כדי להגדיל את קיבולת המטען. זה יתאפשר באמצעות סוללות קטנות יותר ומנועים קומפקטיים יותר עם תיבות הילוכים," מסביר טוביאז פטרסון, מהנדס חומרה ב-Dyno Robotics.
"אנחנו מדמיינים את העתיד שאחרי 2030," אומרת אליזבת הורנפלדט, מנהלת חדשנות ופרויקטים במשרד החדשנות של סקניה. "ייתכן שעד אז יהיו לנו משאיות אוטונומיות ללא נהג, שידרשו תהליכי מסירה חדשים. מבחינתנו, זו הזדמנות לחקור את הפוטנציאל העתידי ואת ההזדמנויות העסקיות."
אודות פרויקט המחקר HITS 2024: HITS (מערכת תחבורה עירונית משולבת ובת-קיימא) הוא מיזם שיתופי בין מגוון תעשיות, שמטרתו לפתח פתרונות תחבורה יעילים וליצור ערים נקיות ובטוחות יותר. בין המשתתפים בפרויקט: בעלי נכסים, רשויות עירוניות, רשויות מקומיות, חברות הנדסה ולוגיסטיקה ומוסדות מחקר. הפרויקט מובל על ידי סקניה, מתואם על ידי CLOSER וממומן על ידי VINNOVA.