במשך כמעט 30 שנים, לארס יוהנסון מוביל עצים מהיער אל המנסרה שבצפון שבדיה. עם מנוע ה- V8 ותיבת ההילוכים החדשה לחלוטין שלו, הוא עושה זאת מהר יותר, בבטיחות גדולה יותר, וגם בעלויות נמוכות יותר.
אנו נמצאים כעת ביעד מחוץ לעיר סקלפטי בצפון שבדיה. עם יכולת דיוק אדירה, לארס ג'ונסון מנווט את הזרוע המכנית האדירה, העמוסה בגזעים, ומוריד את המטען על גבי הנגרר של משאית העץ ה"סודית" שלו. הגזעים מסתדרים יחדיו בסדר מופתי. תוך 20 דקות, הנגרר עמוס לחלוטין, וכל השרשראות מאבטחות את המטען.
"כעת כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לצאת מכאן, על גבי הדרך הקפואה, החלקלקה והמתעקלת", אומר לארס.
משאית שאתה יכול לסמוך עליה
הובלה של מטען עץ כבד מאוד מייצרת עומס גדול מאוד גם על הרכב וגם על הנהגים. נדרשים צמיגים אמינים, יכולת ניהוג טובה, ודיוק גדול.
"כאן בצפון יש לנו חורף ארוך. המשמעות היא שאתה חייב משאית טובה שיכולה להתמודד עם היער. אבל השטח יכול גם להיות הררי מאוד כאשר אני מגיע לכביש, והדבר תובע רבות מתיבת ההילוכים, אשר חייבת לעבוד קשה בכל ההילוכים. בעסק הזה חשוב מאוד שתהיה לך משאית שאתה יכול לסמוך עליה. אתה לא יכול להרשות לעצמך להיתקע ביער, קילומטרים רבים מהמוסך הקרוב ביותר", מסביר לארסן.
מנוע חדש, תיבת הילוכים חדשה
במשך השנתיים האחרונות, לארס בחן בסודיות את אחד ממנועי ה- V8 החדשים של 590 כוחות סוס, עם תיבת ההילוכים החדשה לחלוטין G33. הוא גילה שמדובר במערכת ממסר אשר יכולה לשפר תובלה של עץ ושל כל משא כבד אחר, ולהקטין את העלויות שלה.
"תיבת ההילוכים מרגישה ממש טוב. אתה מרגיש בטוח בכבישים האלה, בגבעות, ובשטח. תיבת ההילוכים תמיד בוחרת את ההילוך הנכון והטורק המתאים למנוע".
"יכולת הזינוק חשובה מאוד עבורנו הנהגים עם מטעני עץ כבדים. זינוק בשיפוע יכולה להיות בעיה גדולה. עם תיבת ההילוכים החדשה זה פשוט מאוד. כנהג מנוסה מאוד, אתה תמיד זהיר מאוד במצבים כאלה, החלקה עם קלאץ' וכאלה… כעת, אני יכול פשוט לתת לתיבת ההילוכים את השליטה…"
בסופו של דבר, זו תמיד שאלה של כסף. בשילוב עם הדור החדש של מנועי V8, תיבת ההילוכים החדשה היא בהחלט דרך לחסכון עבור נהגים המנהלים תקציב צפוף. צריכת הדלק יכולה לרדת בעד 6 אחוזים, ובמקרים מסוימים אף יותר. הנתון הזה עושה הבדל גדול ברווחיות של חברות תובלה – וכן משפיע לטובה על הסביבה.
טכנולוגיה פורצת דרך
החסכון בצריכת הדלק נובע מטכנולוגיה פורצת דרך של סקניה. החל מדף נייר ריק, מהנדסי החברה פיתחו תיבת הילוכים חדשה לחלוטין עם חיכוך פנימי נמוך יותר, יחסי דחיסה גבוהים יותר, מערכות טיפול משופרות, ומערכת ניהול מנוע חכמה ביותר (EMS). תיבת ההילוכים החדשה בנויה מאלומיניום, שהופך אותה לקלה יותר מקודמותיה.
"עם תיבת ההילוכים החדשה ומנוע ה- V8, יש הפחתה משמעותית בצריכת הדלק, במיוחד אם אתה נוהג ב- cruise control. זה עדיף על נהיגה ידנית בכל יום בשבוע", אומר לארס.